De Nederlandse autoriteit die toeziet op naleving van het mededingingsrecht en consumentenrecht is de Autoriteit Consument en Markt (ACM).
Marktwerking
In het kader van haar taken op het gebied van marktwerking, ziet de Autoriteit Consument en Markt erop toe:
- Dat ondernemingen de concurrentie niet verhinderen, vervalsen of beperken
- Dat dominante partijen zich niet schuldig maken aan machtsmisbruik
- Dat economische activiteiten door overheden geen nadelige gevolgen hebben voor de concurrentie
- Dat er geen te sterke marktposities ontstaan als gevolg van fusies, overnames en joint ventures
In sommige sectoren zijn er speciale regels om marktwerking te creëren en houden zoals in de telecom-, energie-, post- en vervoermarkt. De ACM kan in die markten vooraf en achteraf ingrijpen.
Wat doet de Autoriteit Consument en Markt?
De volgende afspraken tussen concurrenten kunnen de marktwerking verstoren:
- Het afstemmen van prijzen tussen concurrenten
- Elkaars klanten niet benaderen
- Uit elkaars gebied wegblijven
- Leveranciers die afnemers aan verkoopprijzen binden
- Het verhinderen van parallelimport
Daarnaast mogen machtige partijen hun marktpositie niet uitbuiten en hun concurrenten niet op een oneerlijke manier uit de markt werken.
De ACM ziet toe op deze gedragingen en grijpt zo nodig in.
Ook structurele wijzigingen in de markt kunnen een gezonde concurrentie verstoren. Daarom moeten overnames, fusies en joint ventures boven bepaalde omzetdrempels vooraf bij de ACM worden gemeld.
Consumentenbescherming
De tweede taak van de Autoriteit Consument & Markt is de bescherming van consumenten. Hier gaat het o.a. om oneerlijke handelspraktijken. De ACM kan een onderzoek starten, hoge boetes opleggen en dwingen tot aanpassing. Hoge boetes zijn bijvoorbeeld opgelegd aan een onderneming (€ 360.000) en een leidinggevende (€ 40.000) voor het sturen van rekeningen aan consumenten die geen schriftelijk akkoord hadden gegeven voor een abonnement.